Alla inlägg under augusti 2021

Av pittsi - 29 augusti 2021 11:22

 

När mamman i huset är sjuk med feber, ont i kropp å knopp - inte

så ovanligt iåförsigmenmen nu ganska mycket mer ont -

faktiskt sådär ont så hon bara vill gråta rakt ut för varje liten rörelse,

svettningar, frossa, snorig å ont i halsen.. ja, då

får man äta glass, eller hur!?! 


Typ hur många som helst å heeela tiden, eller hur!?! 


Vill absolut inte låta hotfull eller så..

men KOMMENTERA NU FÖRIHELVETE!!

Å se för fan till att kommentera RÄTT!


Av pittsi - 24 augusti 2021 15:08

 


Minstingen halkade på gräset i lördags då han gjorde en "backflip".

Å tar självklart emot sig å gör illa handleden.

Höger handled.

Höööger.

Bra jobbat, unge. Som om han inte redan har brutit

höger arm två gånger redan.. strax ovanför handleden. 

Höger. Två gånger.

Å nu en tredje gång.


Men tror ni han säger nåt?

Nä.

Inte förrän söndag kväll vid 23-tiden.. DÅ kläcker ungen ur sig

att han har lite ont å inte kan böja handleden som man ska osv..

Men han tror inte den är bruten. "Känns inte som det".

Å så tror han att en läkare bara kommer säga;

"Äsch, låt handleden vila några dar så blir det nog bra.."


Men trots det så ringer jag vårdcentralen på måndag morgon.

(Är det nåt jag lärt mig som 5-barnsmamma så är det att inte

lyssna på sina ungar.. ;o))

Telefonsvarare som ger mig en telefontid.. de kommer ringa mig kl 14:10.

Dagen går.

Å så ringer de till slut.

Jag förklarar å så utbrister tanten i telefon; "Det måste röntgas!!"

1 - för att han är ett barn 

å 2 - för att han brutit armen två ggr innan..


Så jag får stränga order att sätta mig i bilen å åka å hämta grabben

från skolan å sen raka vägen till akuten å därifrån till röntgen.

Sagt å gjort.

Men väl där *stressstress* så säger tanten i kassan att det

är minst 5 timmars kö.. å sen kan det ju droppa in mer akuta fall

så vi hamnar ännu längre bak i kön så risken är stor att vi inte lär

få träffa nån doktor på akuten innan de stänger för dagen/kvällen. 

Så vi "rekommenderas" att komma tillbaka nästa dag, att "hänga på

låset" då de öppnar.. vilket vi också väljer att göra.


 


Så i morse klev vi upp lååångt före tuppen å gjorde oss ordning

för en heldag på akuten.

Å jodå, det visade sig att grabben hade ett krossat båtben, 

en tvärfraktur som behövde gipsas! 

(Ja, där ser ni - lyssna för fan inte på era barn! ;o))


 

Så nu är grabben gipsad, provosoriskt, för att imorgon åka in till

en ortopedklinik å få träffa en riktig ortopedläkare som då ska

kolla hans handled (ja, gipset ska bort å sen på med nytt) å ge

oss en lite mer utförlig rapport om skadan, läktiden osv..


Tacolov att den här mamman inte lyssnade på sin minsting.

"Nä, det känns inte brutet! Behöver inte ränna till nån dr.."

Nä, visst.. 


Men kolla första bilden igen.

Äsch, jag lägger upp den igen..


 

Ser ni?

Ungen sitter å ler å NJUTER! 

Ta mig fan om inte ungen gör sånt här med flit.. 


Av pittsi - 19 augusti 2021 13:53

 


Alla fönster i det här huset öppnas utåt.

Alla.

Så.

På övervåningen har jag inte tvättat fönstrena.. på utsidan.


 


Å kolla här.. i barnkammaren.. eller tja, det som varit grabbarnas rum 

i alla år men som nu bara är 19.. *ähum* grabben som fyller

20 år idag..s rum. 

Det fönstret har jag aldrig tvättat.

Varken insida eller utsi..


 


.. men vänta här nu.. DET ÖPPNAS JU FÖR FAN INÅT!!

Ja, där ser man hur jävla hemmablind man kan vara.

Det enda fönstret i heeela huset där fönstret öppnas inåt.

Jag har alltså kunnat tvätta det hur många gånger som helst.


Jag har ÖPPNAT det närmare en miljard gånger, senast denna sommar

då jag går in om morgnarna för att väcka grabbarna.

Gissa om det stinker grabb-svett å pruttar??

Mhm.

Så jag går raka vägen in å ÖPPNAR FÖNSTRET INÅT medans jag

hojtar godmorgon...

Tänk.. att man har hjärnan helt bortkopplad då man gör vissa

vardagliga saker om å om igen.. 

Jösses.


 


Hursom.

Idag fyller grabben år å han har önskat sig kaktusar.

Mhm.. kaktusar.

Å då kom jag på tanken att fan det är verkligen på tiden

att tvätta de där jävla fönstrena.. å att jag trots allt får göra ett

försök.. om det så bara blir insidan som blir tvättad.


Kaktusar är ju liiite svåra att slå in i paket så om jag tvättar

fönstrena å sen gör lite fint med kaktusarna å lampan som jag

oxå köpte till honom.. 

.. å igår fick han en ny matta å ikväll i ena paketet ska han få 

en väggklocka å lite annat som ska pigga upp hans "nygamla"

rum. 

Vi står ju i startgroparna för att renovera å göra om lite i hans rum

så lite nya saker passar bra då han faktiskt inte önskar sig nåt

annat än kaktusar.


Skit samma.. nu var det fönstrena som jag skulle blogga om.

De där som jag i alla år inte insett att de öppnas inåt..


 


Som ni ser så är de huuur skitiga som helst.

Massor med spindelnät å så har barnen ritat roliga gubbar

på fönstrena oxå.. å spelat luffarschack.. 


 


Det gick inte bort hur jag än gnuggade å jag orkade inte

hämta rakblad.. men ett hus ska väl ha lite roliga märken

som minne från dem som bott där!?!


Å hur ofta står man egentligen å glor ut genom ett fönster

då man bor som vi gör - ute i skogen??

Nä, precis, aldrig. 

Skiner solen så man ser hur skitiga fönster man har - då går

man ut å leker med barnen istället å njuter av solen. 


 


Nåja.

Nu blev det tvättat för första gången sen vi köpte huset.

Utsida å alla tre insidorna..


   


Liiite skillnad på nytvättat å icke tvättat.. 


 


Till slut blev jag klar med alla rutor å kunde dekorera med

allt nytt jag köpt.. plus de tre små kaktusarna han redan hade..


 


Jag tycker det blev jättefint!


 


Kortet jag gjort..


 


.. å kaktusarna jag köpt..


     

.. å den här sista var jag extra förtjust i.

Hoppas grabben kommer gilla den oxå! 


Nåja.

Nu ska jag laga lasagne som grabben beställt.

Äldsta grabben å frun Bambi kommer på middag å födelsedagsfika.

Tårta ska jag baka oxå, å slå in presenter så nu måste jag sätta fart..


Av pittsi - 16 augusti 2021 08:38


.. även om det är jag själv som gjort dem..


 


Som denna vecka.

Den ser så rolig ut med runda bollar å fina pilar.

Älskart! 

(Men bortse från att jag vaknade med världens jävla tryck i

skallen.. å det är ju kalendern jag pratar om.)


 


Titta så fint! 


 


Sen har vi andra veckor.. inte lika roliga å fina..


 

.. trots glitter.. 



Av pittsi - 14 augusti 2021 11:30

Mannen letar febrilt efter sina blåa "promenad"shorts men kan inte hitta dem nånstans..

"Har du verkligen letat öööverallt??"

"Jaa, men jag kan inte hitta dem!"

"När hade du dem sist?"

"När vi promenerade sist du å jag å voffarna.."

"Jaha.. å när vi kom hem.. vad gjorde du då med shortsen?"

"La dem i tvätten.. antagligen.. så det är DU SOM SLARVAT BORT DEM!!"

(Nej, de har INTE legat i tvätten å jag har inte slarvat bort dem.

Jag har inte ens sett dem.)


 

Jag går bort till mannens hög med kläder, utanför hans garderob.

"Jag har redan letat där!" hojtar han uppnosigt likt en 4-åring..


  

Jag lyfter på ETT par svarta shorts.. å vad hittar jag? om inte just

dem blåa shortsen som mannen letat efter halva morgonen. 

"DU har haft de nånstans å lagt de där nu för jag HAR letat där!"


Mmm, eller hur.. det räcker inte med att TITTA, man måste LYFTA

på saker oxå då man letar..


Jösses. Varför står jag ut med människan?? 


Av pittsi - 9 augusti 2021 21:45

 


Senaste tiden har dagarna bara gått ut på att städa.

Tvätta filtar, kuddfodral, sofftyger.. ja, det som går att tvätta

har tvättats.

Å så den nya maskinen. Mattvättmaskinen.

Den har gått varm.

Den ena mattan efter den andra.

Å inte bara en gång, de tjocka, fluffiga mattorna måste tvättas

flera gånger.

Jag menar, tre hundar å fyra människor som dagligen trampar

fram å tillbaka på vissa mattor - ja, det sätter sina spår.


 


Som den här stora mattan i vardagsrummet.

Den måste tvättas flera gånger, tvättad två

gånger redan men behöver nog en tredje gång för att få upp

fluffet riktigt ordentligt.


 


Nåja, kärringen fick baka lite oxå.

I måndags då barnens farmor var här innan sin Finlandsresa.

Mums!!

Lite enkla muffins med Italiensk maräng å jordgubbar.

Kan. Inte. Bli. Bättre!!


 

Farmor tog med sig beställningen jag fått från Suomiland..



  


     


.. å som betalning fick jag det jag beställt - finsk läsk!! 


 


I söndags gjorde jag en smörgåstårta - bara för att!

Mumsmums!!


 


Men senare på kvällen fortsatte städandet.. 


 


Förstår inte vad det är för konstiga fläckar på sovrumsmattan??

En grön kvadrat??


 

Nåja.. fanns ju "normala" fläckar oxå så det var bara att kavla upp ärmarna..


 


Dammsuga, piska, skaka, dra med rollern-som-fångar-hundhår-grymt-bra..


 


.. spraya med medel å vatten å skrubba..


 


.. å sen är det dags för maskinen.. 

Att spruta, gnugga å sen draaaa upp allt ur mattan så den blir ren

å torr igen.. 


  

.. å det satte jag minstingen på att göra med just denna matta.

Ett riktigt tungt jobb så hjälp behövs å uppskattas.


 

Idag var jag å Fluffen iväg å promenerade med brorsan å matte.

Så nu är jag helt slut.

Ligger i soffan helt utslagen.

Orkar inte ens byta kanal.. 


Hoppas på mer å ny energi imorgon igen. 

Men då ska jag nog strunta i att städa..

.. nu får det fasen räcka.. 



Av pittsi - 9 augusti 2021 19:15

.. men nä, mannen orkar inte.


Eller.. vänta här nu..


Har han gått å skaffat sig lite..


.. pussy??















Scrolla..




































































Å scrolla lite till..

















































































 

Här var det puzzi minsann..


 

Visserligen till kärringen..


 

.. då hon velat få mattan rengjord..


Av pittsi - 6 augusti 2021 11:02

 

I flera veckor har jag sett en tarantella inne på vår lilla toa.

Inte varje gång å inte varje dag, men lite då å då sitter den 

plötsligt där å glor på en då man ska kissa.


Till slut skrek jag till mannen att komma till undsättning.

Ta den, fånga den, döda den, äta den eller vad han nu vill

- bara jag slipper se den mer å riskera att bli tarantellans nattmacka.


Mannen kommer på stört.

Fångar den efter en liten jakt - självklart försökte den smita!

å så öppnar han ytterdörren å slänger ut den!

Va?

Ska den jäveln verkligen få fortsätta leva??

Å fångade mannen verkligen den? Å slängde ut?

Låtsades han inte bara för att göra kärringen lugn å nöjd..

.. för stunden?? 


Nejdå, mannen lovade dyrt å heligt, han hade både

fångat å slängt den rackaren.


 


Men vad händer idag?

Jo, den jävla tarantellan dyker upp igen!!

Fast i hallen den här gången.

På 19-åringens doja..

Kärringen tar fotobevis å smsar mannen..


   


 

Japp.

Med en utebliven utrotning så slipper kärringen, som plåster på

såret, laga middag OCH hon får även nöjet att piska mannen lite..


(Fast.. problemet kvarstår.. jag har en tarantella boendes i mitt hus!!)



Ovido - Quiz & Flashcards