Direktlänk till inlägg 1 januari 2022

Jul å nyår..

Av pittsi - 1 januari 2022 11:40

 

Varje julafton börjar med att vi alla åker ut till vår änglason.


"Blinka lilla stjärna där, hur vi undrar var du är

Fjärran lockar du vår syn, likt en diamant i skyn

Blinka lilla stjärna där, hur vi undrar var du är.."

 

I år skulle du fyllt 25 år.
För Alltid & För Evigt i våra hjärtan


 

Sen hem till våra.. julrenar.. Douglas..


 

.. Fluff..


 

.. å lilla Kaxa..


 

Å efter Kalle Anka..


 

.. fin dukning å uppvärmning av all mat vi lagat dagen innan..


 

Å ja, just det.

Haha.. äldsta grabben har retat sig på att hans kära mor envisas med att ha

hushållspappersrullen i köksfönstret.

Jag menar.. det är ju i köket jag lagar mat å där jag oftast behöver papper..

.. men äldsta grabben tycker att pappret ska stå på matbordet.

Å det här har vi tjafsat om.. i flera år.


Så inför denna julafton satte kärringen igång att leta efter en servetthållare.

Bara för grabbens skull.

Nu jäklar skulle ungen få ha papper på matbordet!


Men perkele vad jag fått leta!!

Ojojoj.. men visst.. jag har hittat servetthållare.. men i fel färg eller form.. så det tog tid.

Dagar, veckor.. otaliga butiker å ett jäkla googlande.

Men till slut så..


 

.. fick tag i en som passade in i övriga inredningen.

Så nu har vi en servetthållare - bara för grabbens skull!

Men.. ja, servetterna som jag köpt - innan hållaren - var för stora.

Så de fick jag duka med - de röda under besticken - å behövde man fler så

fick man ta från servetthållaren.

Men behövde nån fler?

Nä..


*kärmorkokar*



Men vi hade trevligt.

God mat, god dryck (ingen alkohol - julen är till för BARNEN) å alla samlade.

Å massa levande ljus som kärringen älskar.




   

Ah.. nu hör väl kanske inte räkröra till julbordet men vi är lite smått galna i det

så det lagar vi till varje jul ändå - mannen kokar skinkan å vi andra sitter å skalar räkor -

å sen äter vi det som galna..


Åh, vad jag älskar den 23:dje.. då alla i familjen samlas å stökar i köket. Vi alla hjälps åt

att laga all julmat. Mannen gör skinkan, kärringen julköttbullarna å resten hjälps vi åt med.

I år fixade äldsta grabben å Bambi de finska lådorna - lanttu-, porkkana- å maksalaatikko.

Minstingen hjälpte mig att skala räkor å göra potatisgratängerna.. Vi kokar knäck, lagar

julchoklad av olika slag, som ischoklad med å utan nötter, å den med nougat är favoriten..

ja, å så spelar vi alla både kort å bingolotto.

Julmusik i bakgrunden, tända ljus å full rulle å såååå mysigt!!


Jodå.. julafton är oxå mysig med julmusik, god mat, tända ljus å alla samlade

men det är mycket väntan oxå.. väntan som jag tycker.. stör.

Nåja.


 

Efter maten å jäsandet i soffan.. å fikat.. å lite mer väntan.. så blev det till slut

julklappsutdelning.

Glada nöjda barn å voffar.


 

Nöjda föräldrar oxå som lyckats än en gång med julklappsinköpen..


-----


 

Mellan jul å nyår fick jag å 20-åringen våra 3:dje vaccin-sprutor.

Ni vaccinerar er väl där ute?

Så vi blir av med den här skiten nångång..


 

Å så det där med blommor.. mannen som suuuuger på att köpa blommor tll sin kära kärring..

Han behöver hjälp.

Så kärringen får smsa äldsta grabben..


 

.. som i sin tur får smsa mannen..


 

Å så *tadaa* får kärringen välja ut en bukett inne på Ica..

(Nu var det faktiskt väääldigt lite silver i denna bukett - eller tja i alla - så när vi

kom hem så gick kärringen ut i sin egen skog å knipsade till sig några

grenar å torkade dem å sprayade dem med silverspray.. å *tadaa* så

fick kärringen en bukett med lite mer silverkvistar i..)


 

.. som sen får pryda nyårsdukningen..


 

Mycket ljus.. både ljusslinga å levande..


 

.. å så god mat.

Grillat med klyftpotatis i ugn, bea, sallad å självklart räkröra..

Å läsk å juice till maten för inte ens nyår behöver alkohol i detta hus..


 

Å nyåret skålas in med alkoholfri jordgubbsbubbel!

Sååå gott å nåt vi gjort så långt tillbaka vi kan minnas.


 

Ingen aning om vad minstingen (å flickvän) gör här men

GOTT NYTT ÅR på er alla!

Hoppas 2022 blir ett bättre år för oss alla.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pittsi - 30 mars 2022 09:07

    Jag upptäckte i natt att jag bara under två dagar nääästan  komma upp till "25 km" målet under veckan. Å som sagt.. veckan har bara hunnit med måndag å tisdag. Bra promenerat av mig å voffarna!     Pilen visar - mig på nagelsalo...

Av pittsi - 17 mars 2022 08:01


    Minstingen är ute på praktik. Men denna morgon ringer han - han är på väg hem. Hans handledare är hemma å vabbar å ingen annan vill ta hand om elever. Så minstingen skickas hem innan dagen ens börjat.   Synd bara att mamman står i...

Av pittsi - 15 mars 2022 09:01

.. å mannen skulle iväg på jobb. Till eventuell kund å kolla på ett eventuellt jobb. Eller fler. Å sen även till tråkiga butiker för att köpa material. Skruvar, muttrar, slangar, oljor å annat trist men nödvändigt för jobb. Å så "tvingade" ma...

Av pittsi - 10 mars 2022 10:41

  .. men har väl tappat större delen av livslusten. Is, is, is vart man än vänder sig. Öööverallt is till förbannelse!! Jag kan inte gå ut - varken till vår baksida - inte ens på altanen! - eller på vår framsida. Jag vet inte hur många gån...

Av pittsi - 13 januari 2022 16:51


  Visst ska julen ut - även i detta hem. Men fasen vad deppigt livet blev! Väldigt lite ljus å inget glitter. I n g e t   glitter!!    Så när jag var iväg på ärenden snubblade jag över en kristallkrona!! Oh yes!! Köpte den på stört! ...

Ovido - Quiz & Flashcards