Alla inlägg den 28 oktober 2021

Av pittsi - 28 oktober 2021 07:04

 


Kärringen är som bekant finne.

Å mina morföräldrar bodde förstås i Suomiland när de levde.

(Faktiskt så bor hela min släkt där, förutom min mamma å jag.)

Under åren då min mamma var ensamstående hände

det ofta att jag fick åka över Östersjön å bo hos min 

mummi å vaari (mormor å morfar) nån vecka här å nån vecka där.

Å min mummi jobbade på Koff.

Å Koff tillverkade en läsk som då hette Aku Ankka. (Kalle Anka)

Å självklart hade mummi med sig en Aku Ankka med sig till mig

efter varje arbetsdag..


 


En underbart god päronläsk.


Men, jag vet inte när, men kanske under 80- eller 90-talet?, så kom de

på att läsken absolut inte fick heta Kalle Anka (tråkiga Walt Disney)

å så döptes den om till Muumin å Smurffi istället,

beroende på smak.

Men oavsett vad läsken heter så är det samma smak som när jag

var liten å förälskade mig i den.


Å nu på äldre dar har kärringen kommit på att man faktiskt kan

köpa med sig några flaskor hem, eller beställa när nån bekant är

över till Suomiland i nåt ärende.. som nu när äldsta grabben å Bambi

åkte över några dagar för att fira Bambis systersons 1-årsdag.


 


Läsken är dyr.. men väl värd stålarna! 


 

Mums!!!




 


Å som mamma till äldsta grabben kan man önska sig måååånga läsk..


 


.. 64 stycken närmare bestämt.

Nu får vi bara hoppas att de räcker fram till nästa Suomilandresa..

Hoppas bara den resan innehåller en kärring för åååh vad 

kärringen vill till Suomiland å dra in den finska luften i lungorna.

Ja, å shoppa.

Nåja, det återstår att se..


 

Självklart beställde jag även några nya Muuminkassar oxå.

Måste ju synas att man är finne när man är ute bland folk.

Å faktiskt så får jag ofta kommentarer inne på Ica; "åh vad

fina kassar, var har du köpt dem??" 

Å då får man som finne sträcka på sig å vara lite extra stolt.

"I Finland förstås.."


Ovido - Quiz & Flashcards