Direktlänk till inlägg 25 oktober 2021

När kärringen tar i..

Av pittsi - 25 oktober 2021 09:54

 


På kylskåpet i köket har vi en bibba med lappar.

När nåt tar slut skriver man upp det på översta lappen å när man åker

å handlar tas lappen med.

Inga konstigheter med det, så funkar det säkert i många hem.


För några månader sen gick diskmaskinen sönder.

Det var understa "armen" som slutade snurra å spruta vatten

så tallrikar å kastruller blev inte diskade.

Fick alltså diskas för hand.

Eller som de sista månaderna - diska glas å skålar i översta hyllplanet

å när den maskinen var klar sätta på nästa maskin å då

fylla översta hyllplanet med kastruller å silar mm.

Men fortfarande - tallrikar fick diskas för hand.

Å jag lovar - jäklar vilket diskande! 

Tre maskiner om dan - minst! Plus allt för hand.

Jämfört med EN maskin om dan - å inget för hand.

Massa mer jobb bara för att understa planet inte funkar! 

Svårt att tro men jodå.


Mannen, som är ett tekniskt geni, googlade å kom fram till

vad han trodde borde vara felet å beställde hem nya delar

för att laga diskmaskinen.

Men.

Ett lite pilligt jobb som OM det skulle misslyckas skulle sluta med

ett behov av att åka å köpa en ny diskmaskin. På stört.

Å en ny diskmaskin måste ju googlas om.

Å fuuuunderas på.

I eeeevigheter först.


Så reparationen har dröjt. (Läs; inte blivit av alls..) 


 


.. tills kärringen ruttnade på att "göra disken" 3-4 ggr om dagen

å skrev en *harkel* liten lapp på kylskåpet om saken..

(Det här var en fredagkväll)


 


Lördagen efter nämnda fredag.

Hopp i bilen.

Å *hopplahoppla* så fick kärringen känna å klämma på olika

diskmaskiner å peka ut den hon ville ha å *vips* låg den i bilen.

Väl hemma, ut med den gamla..


 


.. å sen var det mina tre "karlar" i huset som hjälptes åt att städa,

skura golv, skrubba väggar, skruva, fixa, dona, bära å få in

den nya diskmaskinen.


 


*tadaa*


 

Så jäkla underbart med ett nedre plan för tallrikar å kastruller..



.. ett plan för glas å skålar..


 


.. å så bestickhyllan.

*andas ut å njuuuter*


   

Den här gången valde vi svart borstad.. hmm.. heter det stål?

Svart borstat iaf.

Inte bara borstat.

Svart.

Syns dåligt på bilden men det ÄR svart.


 

Nu blev jag ju tvungen å springa å ta ett foto i köket.

Mikron är "bara" borstad å nya diskmaskinen är svart borstad.

Så ser ni skillnaden.

Tanken är att allt ska bytas ut till svart borstat då vi bygger om köket.

Snyggt!!


Hursom.

Det krävdes att kärringen "röt till" med sin lilla lapp innan

hon fick en ny diskmaskin.


Men nu har jag en gammal diskmaskin ståendes på altanen, 

med nyköpta reservdelar som man skulle kunna laga å.. sälja? 

Men vem orkar?? 


Kärringen har rytit klart.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pittsi - 30 mars 2022 09:07

    Jag upptäckte i natt att jag bara under två dagar nääästan  komma upp till "25 km" målet under veckan. Å som sagt.. veckan har bara hunnit med måndag å tisdag. Bra promenerat av mig å voffarna!     Pilen visar - mig på nagelsalo...

Av pittsi - 17 mars 2022 08:01


    Minstingen är ute på praktik. Men denna morgon ringer han - han är på väg hem. Hans handledare är hemma å vabbar å ingen annan vill ta hand om elever. Så minstingen skickas hem innan dagen ens börjat.   Synd bara att mamman står i...

Av pittsi - 15 mars 2022 09:01

.. å mannen skulle iväg på jobb. Till eventuell kund å kolla på ett eventuellt jobb. Eller fler. Å sen även till tråkiga butiker för att köpa material. Skruvar, muttrar, slangar, oljor å annat trist men nödvändigt för jobb. Å så "tvingade" ma...

Av pittsi - 10 mars 2022 10:41

  .. men har väl tappat större delen av livslusten. Is, is, is vart man än vänder sig. Öööverallt is till förbannelse!! Jag kan inte gå ut - varken till vår baksida - inte ens på altanen! - eller på vår framsida. Jag vet inte hur många gån...

Av pittsi - 13 januari 2022 16:51


  Visst ska julen ut - även i detta hem. Men fasen vad deppigt livet blev! Väldigt lite ljus å inget glitter. I n g e t   glitter!!    Så när jag var iväg på ärenden snubblade jag över en kristallkrona!! Oh yes!! Köpte den på stört! ...

Ovido - Quiz & Flashcards